Sabda Rasulullah SAW :
"Madu adalah penyembuh bagi penyakit di dalam hati dan hendaklah kamu berubat dengan Madu dari Al-Quran" Dari Ibnu Majah Al-Hadi Ibnu Masud R.a "Demi Allah SWT yang aku dalam genggamanNya, minumlah madu, malaikat akan memohon rahmat pada penghuni rumah yang ada madu didalamnya jika seseorang itu makan madu, seribu ubat masuk keperutnya dan sejuta penyakit keluar darinya" Selain menyuruh umatnya makan madu, Nabi Muhammad sendiri gemar meminum madu. Daripada Aisyah ra katanya, "Madu adalah makanan kesukaan Rasulullah SAW"

Pengambilan madu sebagai pengganti gula dalam minuman dan makanan harian amatlah bijak. Madu bukan sahaja memberi tenaga malah boleh memelihara kesihatan, kecantikan dan meningkatkan daya ingatan. Namun pastikan ianya asli. Banyak kajian menunjukan pergantungan kepada ubat ubatan moden berterusan, yang mengandungi bahan kimia boleh menjejaskan kesihatan. Kebesaran Tuhan telah menjadikan bahan semulajadi sebagai ubat penyembuh untuk manusia.

Apakah perbezaan antara Madu Khaula ini dengan lain-lain madu?


Madu ini mempunyai rasa yang harmonis, lembut, pekat dan mempunyai aroma tersendiri di mana dengan aroma dan rasanya itu, kanak-kanak sekalipun sukakannya.

Di samping itu, madu ini dihasilkan oleh lebah-lebah yang dijinakkan di kawasan pergunungan yang mempunyai iklim 4 musim dan berbeza dari iklim di Malaysia yang sentiasa panas dan lembap sepanjang tahun.

Perbezaan iklim ini mempengaruhi jenis tumbuhan dan bunga yang tumbuh di mana lebah-lebah ini akan mengambil manisan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan